Magyarország nyitólapja
nyitólapomnak
kedvenceimhez
Az oldal ismertetése
Bernie Ecclestone és Jean Todt teljhatalmat kapott a Motorsport Világtanácstól, ezért előbbi gyorsan be is szólt saját termékének. - Forma1 magazin
részletek »

Ecclestone szerint a Forma 1 szar

A Formula 1, Forma 1 az autóversenyek legmagasabb kategóriája. Szabályait az FIA határozza meg. Fotók, videók, verseny összefoglalók, Ferrari, Red Bull, McLaren, Williems, Honda, Alonso, Vettel, Hamilton, Schumaher, Button = F1. A Forma 1-ről mindent
Forma1 magazin
Itt vagy: Forma1 magazin » Hír olvasása
Oszd meg másokkal
Ecclestone szerint a Forma 1 szar
Ecclestone szerint a Forma 1 szar
Bernie Ecclestone és Jean Todt teljhatalmat kapott a Motorsport Világtanácstól, ezért előbbi gyorsan be is szólt saját termékének.
A Forma-1 szar, és most már ideje lenne elgondolkodnunk egy-két dolgon, mert a közönség semmit nem ért belőle. Valaki a második vagy harmadik helyre kvalifikálja magát, a futamon aztán a középmezőnyből indul. És miért? Mert motort vagy váltót cseréltek nála.
Hirdetés

És Ecclestone azt sem tartja normálisnak, hogy egy korábbi világbajnok, mondjuk Fernando Alonso az utolsó helyről rajtoljon, vagy az időmérőm harmadik helyet megszerző pilóta csak 13. pozícióból indulhasson motorcsere miatt.

És hogy miért pont most jött elő ezzel? Mert ő és a FIA-elnök, Jean Todt olyan jogkört kapott a Motorsport Világtanácstól, amivel gyorsan és radikálisan megváltoztathatnak szabályokat, vagyis nem kell várni a szabályalkotó testület (Stratégiai Csoport) megegyezéseire.

Hát január végén majd megtudjuk, hogy milyen reformokkal állnak elő a jövőre nézve, bár a jelentősebb változásokat jó eséllyel csak 2017-re vezetik be.


Bernie Ecclestone

Bernard Charles "Bernie" Ecclestone (1930. október 28.-) brit üzletember, a Formula-1 autóverseny-sorozatot irányító cégcsoportok legfontosabb vezetője.

Élete

Bernie Ecclestone 1930-ban az angliai Ipswichben született egy halászkapitány fiaként. Bernie gyerek volt, amikor a család Bexleyheath-ba, egy London déli vonzáskörzetében fekvő kisvárosba költözött. Ecclestone 16 évesen otthagyta az iskolát és a helyi gázüzemben kezdett el dolgozni. Már ebben az időben megfertőzte a benzingőz és motorral kezd versenyezni, szabadidejében pedig motoralkatrészekkel és használt motorokkal kereskedett. Az üzlet egészen jól ment, ezért Ecclestone otthagyta asszisztensi állását a gázműveknél és barátjával, Fred Cromptonnal közösen Compton & Ecclestone néven saját motorkerékpár kereskedést nyitott. Bernie később kivásárolja Comptont és Nagy-Britannia legnagyobb motorkerékpár kereskedő hálózatává építi ki cégét. 1949-ben egy rövid időre az autóversenyzésbe is belekóstol, de miután Brand Hatch-ben egy Formula-3 versenyen balesetet szenvedett, inkább az üzletre koncentrált. Elsősorban autóaukciókkal, ingatlanokkal és kölcsönök közvetítésével foglalkozott.

A Formula-1-ben

Ecclestone 1957-ben visszatér a versenypályákra, de nem mint versenyző, hanem mint menedzser. Megvásárolja a Connaught Formula-1-es csapatot és a wales-i Stuart Lewis-Evans-szel elindul a világbajnokságon. 1958-ban Monacoban ő maga is autóba ül, de nem sikerül kvalifikálnia magát a versenyre. (A Lotus csapat ezen a versenyen mutatkozott be először az F1-ben.) Év végén Lewis-Evans életét veszti a marokkói nagydíjon, miután felrobban a motorja és súlyos égési sérüléseket szenved. Ennek hatására Ecclestone újra kiszáll a Formula-1-ből. A 60-as évek elején többször kilátogat a versenyekre, ahol barátságot köt a Cooper csapat menedzserével, Salvadorival, aki bemutatja neki a fiatal osztrák pilótát, Jochen Rindtet. Ecclestone Rindt menedzsere és üzleti partnere lesz, vele együtt kerül a Lotus csapathoz, ahol 1968-ban és 69-ben sportigazgató volt. Rindt 1970-ben Monzában balesetet szenved és meghal; az osztrák pilóta csak később posztumusz nyeri meg a világbajnoki címet. Ecclestone-ban mély nyomot hagy barátja elvesztése, és újra hátat fordít a Forma-1 világának.

Egészen két évre, mert 1972-ben megvásárolja Ron Tauranactól a Brabham csapatot, amely a kezei között a Formula-1 egyik élcsapatává válik. Miután látja, hogy milyen szervezetlen a száguldó cirkusz, 1974-ben más istálló tulajdonosokkal, Colin Chapmannel, Teddy Mayerrel, Max Mosley-val, Ken Tyrrell-lel és Frank Williams-szel megalapítja a Forma 1-es konstruktőrök szövetségét, a FOCA-t. Az újonnan alakult szervezet 1975-ben harcba szállt az FIA-val, jobb rendezést és nagyobb részesedést követelve a bevételből. Később a tévés közvetítési jogok megszerzésére is kísérletet tesz a FOCA, amelynek vezetője 1978-tól Bernie Ecclestone lesz, a szervezet jogi tanácsadója pedig Max Mosley. A Formula-1 kereskedelmi jogait érintő vita évekig elhúzódik. A FOCA szinte háborút visel a FIA testvérszervezete a FISA és vezetője Jean Marie Balestre ellen. Többször majdnem két részre szakad a Formula-1. Végül 1981-ben a Concorde egyezmény zárja le a háborút, amelyben a FOCA kapja meg a tévés közvetítések jogát.

Két világbajnoki cím a Brabhammel

Mindeközben csapata, a Brabham szép sikereket ér el, 1981-ben és 83-ban a brazil Nelson Piquet győz a világbajnokságon; az utóbbit már a BMW turbó-motorjaival éri el az istálló. Amikor 1987-ben az első Concorde-egyezmény lejár, Ecclestone-t választják az FIA PR-elnökhelyettesévé, a Brabhamra ezért egyre kevesebb ideje marad, így 1988-ban eladja a csapatot az Alfa Romeónak. Mivel a kereskedelmi és tévés jogok értékesítése ebben az időben nehéz és rizikós volt, a csapatok, amelyek ezek felett rendelkeztek átadták ezt Ecclestone-nak, aki vállalta a kockázatot. Bernie Ecclestone létrehozta a FOPA-t (Formula One Promotions and Administration), amely az F1 kereskedelmi jogai fölött rendelkezett. A bevétel 47%-át a csapatok kapták, 30%-a az FIA-t illette, 23 százalék pedig a FOCA-é lett. Az üzlet aranybányának bizonyult: Bernie Ecclestone 1993-ban már évi 45 millió dollárra tett szert.

A Formula-1 felvásárlása

1995-ben az FIA úgy döntött, hogy bérbe adja a kereskedelmi jogokat Ecclestone cégének, a FOM-nak. A Formula One Management ezért 14 éven keresztül évente fizet a szövetségnek. A Formula-1-es csapatok felháborodtak a döntésen és amikor 1997-ben a Concorde-egyezmény újbóli meghosszabbítására került sor, a McLaren, a Williams és a Tyrrell nem volt hajlandó aláírni a szerződést. De végül ők is beadták a derekukat. Közben megalapította a SLEC céget, amely a tévés jogok felett rendelkezik és Ecclestone felesége, Slavica tulajdonában volt. 1999-től Ecclestone fokozatosan eladja a céget, először 12,5%-át a Morgan Grenfell banknak 325 millió dollárért, majd 37,5%-ot a Hellman & Friedman befektetési csoportnak 725,5 millió dollárért. Az 50%-os tulajdonrész később az EM.TV cégéhez kerül 1,65 millió dollárért és vásárlási jogot szerez további 25%-ra. Amikor az EM.TV csődöt jelent, Leo Kirch médiamogul kezébe kerül a SLEC 50%-a, amelyhez vásárol még további 25%-ot. A fennmaradó 25 százalék továbbra is Ecclestone család tulajdonában marad.
Bernie Ecclestone Bernie Ecclestone
Szólj hozzá a cikkhez
Címkék - Forma,formula,Bernie Ecclestone,Jean Todt,autó,verseny
Nyomtatás
Oldalajánló
Vissza a hírekhez
Szólj hozzá
- 2015-12-19 13:10:19
Szólj hozzá a cikkhez

Új hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezned oldalunkra.

Bejelentkezés
Regisztráció
Eddigi hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás a cikkhez
Tuti menü